V TYDZIEŃ DLA MÓZGU
W dniach 12-16 marca 2018 r. po raz 5 w naszej szkole odbywał się "Tydzień dla mózgu".
Działania podjęły wszystkie oddziały w szkole.
W oddziałach przedszkolnych odbyły się rozmowy o mózgu, powstały prace, które ozdobiły gazetki. Uczniowie po uprzednim wprowadzeniu przez pedagoga specjalnego, wykonywali opukiwanie głowy.
Klasy 1-3 swoimi pracami po treningu małej motoryki przyozdobili drzwi swoich sal lekcyjnych. Ponadto w oddz. 1a uczniowie wykonywali ćwiczenia z dyskami i woreczkami oraz ćwiczyli sekwencje, pokonując tor przeszkód. Uczniowie oddz. 1c brali udział w kinezjologicznej zabawie dydaktycznej „Lew” oraz ćwiczyli z woreczkami i piłeczkami tenisowymi, a także trenowali chwyt pęsetowy. Uczniowie oddz. 1d trenowali rękę do pisania. Do wiersza "Lampa i ćmy" rysowali pętelki i wykonywali symetryczne obrazki.
V TYDZIEŃ DLA MÓZGU w oddz. II b zbiegł się z realizacją bloku „My i zdrowie”. Uczniowie omawiali znaczenie snu dla mózgu oraz znaczenie odżywiania i witamin dla polepszenia pracy mózgu.
Oddział 3g tworzył w grupach własne gry planszowe. Uczniowie wykazali się dużą kreatywnością. Towarzyszyła temu wspaniała współpraca i zabawa.
Ponadto w klasach 0-3 podczas zajęć logopedycznych odbywały się ćwiczenia ruchowe integracji międzypółkulowej, a podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych ćwiczenia motoryki małej, praksji, orientacji w przestrzeni – z jajkiem w roli głównej oraz żonglowanie. Na zajęciach wspierających uczniowie dowiedzieli się, co lubi i jak działa mózg.
Uczniowie klas 4-7 podczas lekcji wychowawczych tworzyli makiety z mózgiem w roli głównej, które można podziwiać przy wejściu do szkoły.
Ponadto podczas lekcji przyrody omawiano oraz wykonano gazetkę – „Dieta dla mózgu”. Uczniowie zapoznawali się z prezentacją „Co powinien jeść nasz mózg”.
Na lekcji wychowawczej uczniowie oddz. 4b tworzyli mapę myśli „Co wpływa na prawidłowe funkcjonowanie mózgu”, a w 4d rozmawiali o tym, co lubi mózg oraz wykonywali ćwiczenia usprawniające integrację półkul mózgowych.
Podczas lekcji języka polskiego uczniowie oddziałów 4e i 4f zebrali najważniejsze "pomagacze"
i "przeszkadzacze" efektywnej nauki oraz dowiedzieli się, jak „zsynchronizować" działania obu półkul mózgu. Zagłębili się w zagadnienia dotyczące "gimnastyki mózgu" oraz sposoby służące utrzymaniu mózgu w dobrej kondycji. Zobaczyli, "doświadczyli" i usłyszeli kilka łacińskich przysłów związanych z nauką – najbardziej spodobało im się: quidquid discis, tibi discis (czegokolwiek się uczysz, uczysz się dla siebie). Czwartoklasiści poznali kilka prostych technik zapamiętywania, rozwiązywali łamigłówki wspomagające myślenie lateralne, twórcze i logiczne.
Na języku polskim w oddz. 6a uczniowie zrealizowali temat "Mnemotechniki
i Alcybiades". Podczas zajęć uczniowie opowiadali o swoich ulubionych i najbardziej skutecznych metodach zapamiętywania, następnie nauczyciel wskazał oraz omówił inne mnemotechniki. Wybierając jedną z metod, uczniowie mieli zapamiętać bohaterów (będących nauczycielami) omawianej właśnie lektury "Sposób na Alcybiadesa" E. Niziurskiego.
Podczas lekcji informatyki uczniowie obejrzeli prezentację „Co lubi mój mózg”. Ponadto
na lekcjach informatyki w oddz. 4e i 4f oraz 6b na WDŻR uczniowie układali tangramy.
Podczas lekcji religii, jak co roku, powstawały bajki o mózgu w roli głównej.
W czasie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych uczniowie zapoznali się z prezentacją „O mózgu” oraz trenowali, wykorzystując technikę słów zastępczych i myślenie skojarzeniowe – zapamiętywali tym sposobem nazwy stolic różnych krajów.